سر وجود صفحات كتير على فيس بوك متكرره عندك ؟

كتب : بيشوي باسم

مرحبا، أنا بيشوي باسم الشهير ب بيشو، خبير أمن المعلومات والسوشيال ميديا، وفي هذا المقال سأوضح لكم لماذا يظهر لك صفحات مكرره وعند الدخول عليها تجد انك تتابعها وانت لم تفعل ذلك!!.
قد يظن البعض أن حساباتهم على فيس بوك قد تعرضت للاختراق بسبب ظهور هذه الصفحات وظهور قصص واستوريهات كثيره ومنها صور مخله وفاضحه.
لكن لا تقلق فحسابك ليس مخترقا او مسروقا .
إن سبب ظهور هذه الصفحات المكرره يعود إلى ثغره في فيس بوك تُمكِّن أصحاب البيدجات والصفحات الكبيره من نسخ صفحاتهم إلى عدد كبيره من النُسَخ،
بنفس عدد متابعينها، يعني بيكون عندهم مثلا ٢٠ صفحه من الصفحه الأصليه، فطبعا انت كنت من ضمن الصفحه الكبيره اللي اتعملها نسخ، فبالتالي انت بقيت من في الصفحات المنسوخه كده، لأن الصفحه بتتنسخ بمتابعينها ومعجبينها وجمهورها، هي دي الفكره واللغز اللي كتير من الناس بتشتكي منه للأسف ومش هتقدر تتخلص من الموضوع ده لأنك لو قعدت تلغي اعجاب كل صفحه فيه صفحات تانيه بتتنسخ ل٢٠ صفحه كمان واكتر والصفحات المنسوخه أيضا تقدر تتنسخ لعدد كبير من الصفحات وهكذا..
اصحاب البيدجات بقا بيستغلو الثغره دي وينسخو الصفحات ويبيعوها بأسعار قليله، وهذا هو سبب نسخهم الكثير من الصفحات هو رخص ثمن الصفحات المنسوخه، فبالتالي ينسخون الكثير ليبيعو الكثير.
فلا تقلق ولا تظن أن حسابك تم اختراقه فأنت في أمان وليس عندك مشكله في حسابك،.
واحتمال قريبا أن يقوم فيس بوك بعمل تحديث ويقوم بإزالة هذه الصفحات.

Related posts

Leave a Comment