[في الوقت الغلط] [بقلم الاء خالد ابو العز

[في الوقت الغلط]

[بقلم الاء خالد ابو العز]

(الجزء التاسع عشر والاخير)

-يلا يا ولاد عشان هنخلص الحكايه النهارده

=بجد يا مامي

*انا مش عايزها تخلص

-كل حاجه بيجي عليها يوم وتخلص يا حسين

=طب يلا نكمل

-يلا

 

 

 

 

 

 

 

كانت اسراء واهلها خارجين من المستشفي وقابلة سيف

-حمدلله علي السلامه يا فندم

قالها سيف لوالد اسراء

=الله يسلمك

ركب الكل العربيه واسراء بتسال نفسها

-هو بيعمل ايه هنا؟ مروان مرفعش الحراسه عني لي؟

خرجة من تفكيرها علي صوت تلفونها واول ما سمعته اسراء فكرة ان هيكون مروان

خاب ظنها لما طلعة التلفون وشافت ان هي اختها وادة التلفون لوالدتها هي الترد

………………….

كان مروان قاعد هو و محمد وخالد بيفكروا يعملوا ايه ولا يتصرفوا ازاي

-طب نكلم محرم بيه

قاله خالد

=مينفعش يا خالد

رد محمد

-لي

=عشان هما هيعرفوا لو اتكلمنا في التلفون

-طب والعمل

=ساكت لي يا مروان

*مش عارف اوصل لحل للطرفين مرات سعيد وبنته في كفه وانت في كفه

-هي كانت ناقصه تعقيد

=يلا نقوم نروح المدريه

-هنعمل ايه هناك

=معرفش بس اكيد هنلاقي حل

…………………..

كان سعيد في نفس الوقت بيخف الحراسه من علي بيت مروان ومحرم بيزرع اكتر بس مخفين

دخل سعيد لوالدة مروان

-تعاله يا حبيبي

=انت هتسافري امتا

-بليل

=حاجاتكم جاهزه

-ايوا

=طب يلا

-يلا ايه

=هنتحرك بس مش هتخرجوا كدا

-هنروح فين هعرفك كل حاجه بعدين

………………………

وصلت اسراء البيت هي واهلها ودخلة والدها الاوضه

قبل ما تخرج واقفت لما والدها قال

-اسراء

=ايوا يا بابا

-تعالي اقعدي جنبي

=نعم يا بابا

قالتها اسراء وهي بتقعد

-انت مخبيه عني ايه؟

=مش مخبيه عندك حاجه يا بابا

-اسراء انا حاسس وعارف انك مخبيه عني حاجه

=هقولك يA7 بابا بس مش دلوقتي

-ليه

=لان مش قادره احكي ولا اتكلم في حاجه

-بس…..

قاطعته اسراء

=بابا انت مش بتثق فيا

-اكيد

=يبقا متخافش بعد ازنك

خرجة اسراء بسرعه قبل ما والدها يقول اي حاجه تانيه

اتاكد مسعد ان هي بتهرب من الكلام

دخلة اسراء اوضتها وارغمة نفسها علي النوم بدون تفكير

…………………

الساعه 12

خرج سعيد من بيت مروان ومعاه رجلين وركب عربيته ومشى

وهو بيقول يارب عديها علي خير

واتحرك للمدريه

…………………..

كان مروان في المدريه بقاله 4 ساعات هو ومحمد و خالد

قاعدين في مكتب سمير بيحاولوا يفكروا وكان سمير برا المكتب

دخل سمير

-للاسف انا كلمت محرم وبياكد ان هما اتخطفوا من الكويت فعلا والشرطه الكويتيه بتدور عليه

=ياربي طب وبعدين

قالها خالد

-هنضطر نهاجم

*امتا

قالها محمد

-هندرس الموقف وهبلغكوا اتفضلوا علي مكاتبكوا

وقف الثلاثه واتحركوا وكان مروان ساكت ومش قادر حتي يفكر

…………………….

وصل سعيد المدريه وطلع علي مكتب محرم ومعاه شخصين

-محرم بيه جوا يبني

قالها سعيد للعسكري

=ايوا يا فندم

خبط سعيد علي الباب ودخل بعد ما ازن ليه محرم

-مساء الخير يا فندم

=مساء النور يا سعيد

دخل الشخصين ورا سعيد وقعدوا

بص محرم لسعيد وقعد سعيد قدام محرم

-مين دول

قالها محرم وهو بيبص لسعيد

=اتكلمو

قالها سعيد وهو بيضحك

*طب والله شكلي قمر وانا ولد

-منه انت ايه العامل فيكي كدا

*سعيد

-متقوليش ان الجنبك دي مدام رجاء

+شوفة عملوا فيا ايه

-ايه الانت عملته دا

=هيسافروا النهارده بليل وهيفضلوا هنا

-لا مفيش سفر

*لي

-بعد الحصل لمرات سعيد وبنته مفيش سفر

+ايه الحصل

=بعدين اشرحلك يا طنط ‘ انا مش هسيبهم في البيت لواحدهم

-مش هرجعوا للبيت بعد ما خرجوا

+هنروح فين

-بليل تعرفوا المهم متطلعوش من مكتبي

*حبس تاني انا زهقت انا مش بشوف حتي اصحابي

-هانت يا منه ونخلص هانت

=اصحابك بردو

قالها سعيد لمنه وهو يغمز لها

*افضحني بقا

قالتها منه بصوت واطي

………………………..

كان مروان قاعد في المكتب بيحاول يدرس الورق ال في ايده عشان يحط خطت هجوم

فتح علبة السجاير بتاعته شاف ان هي فضة وان في اقل من ساعتين شربها كلها

بص مروان علي خالد القاعد يكتب حاجات ومحمد البيرجع خطط قديمه

-كاننا ايام الكليه لما كنا بنزاكر النظري

قالها مروان جواه ورجع يركز في الورق المعاه لكن فشل المره دي

شافها قدامه بضحكتها وبراءتها وكل حاجه حلوه

ظهرة في عنيه الدموع فهو نفسه يسمع صوتها ومش عارف

……………………….

فتحت اسراء عنيها علي صوت والدتها

-قومي يا اسراء عمو اسامه عيزك برا

=طيب هقوم

خرجة والدة اسراء وبدات اسراء تتحرك وبتفكر ف يتري هيكون اسامه عايزها في ايه

خرجة اسراء

-انت لسه نايمه الساعه4

=منا منمتش بقالي يومين

-طب يلا وحضري نفسك هنسافر اسكندريه يومين

=اسكندريه ليه

-عشان القضيه الهناك

=اهااا طيب

-يلا قومي

=حاضر

وقفت اسراء واتحركت لاوضتها تحضر هدومها وهي بتحاول تقلل تفكير

……………………….

-انا وصلت لحل للهجوم

قالها خالد

=قول بسرعه

قالها محمد

وقف خالد وبدا يتكلم

-الوقتي كل الاحداثيات والمعلوت بتاكد نقطة

=الهي

-في جانب واحد بس المش متامن كويس

*الجنب النحية البحيره

قالها مروان

-بالظبط لو عرفنا ندخل من هناك ونسيطر علي الاجزاء العلويه البتراقب الطريق دا هيسهل علينا الاقتحام والدخول لقلبهم بسهوله

=طب يلا نروح نعرض الموضوع علي سمير بيه

*استني يا محمد بس

=لي

*خلينا ندرس كل حرف وكل حاجه ونحط كزا تكتيك وخطه ونروح نعرضهم كلهم لكن واحده ممكن ميتوافقش عليها فا هنرجع ونعيد خليها مره واحده

-وجهة نظر

=خلاص يلا نكمل

رجع الكل لمكانه ولوضعه من تاني

……………………

بعد نص ساعه

خرجة اسراء من اوضتها وهي لابسه ومجهزه نفسها

-يلا ي سوسو

=عيزه اكل الاول لان جعانه

-طيب يختي كلي

اتحركت اسراء للمطبخ عشان تاكل وهي بتحاول تهدي نفسها فهي حاسه ان هي تعبانه نفسيا

……………………

-سعيد انت عرفة ان اسراء مسافره مع اسامه اسكندريه

=ايوا والحراسه هتروح معاهم

-مروان عرف

=انا مقولتلوش بس اكيد سيف هيكلمه

-طيب منه و والدتها فين

=في مكتبي

-ماشي روح انت

=تمام يا فندم

……………………

الساعه 5:30

سلمت اسراء علي اهلها ونزلت مع اسامه

وصلت عند العربيه وشافت سيف ورمزي وهما ريحين اتجاه عربيتهم

-انتم رايحين فين

قالتها اسراء لسيف

=معاكي يا فندم

-لا انا مش عايزه حد معايا وامشوا من هنا

*اسراء ميفعش

-لا ينفع هو مش سابني وكسرني بالشكل دا مش عايزه اي حاجه منه تفكرني بيه

بص سيف لاسراء بحزن علي شكلها ودموعها الفي عنيها

ركبت اسراء العربيه وركب اسامه واتحرك لطريقه

ركب سيف ورمزي واتحركوا وراهم طلع سيف تلفونه عشان يكلم مروان ويعرفه الحصل

…………………….

كان مروان بيشرب قهوته وبيحاول يجمع افكاره رن تلفونه وشاف ان هو سيف ورد

-الو

=ايوا يا باشا

-ايوا يا سيف ايه الاخبار

=هما اتحركوا لاسكندريه اهو بس انسه اسراء مكانتش عايزانا نروح معاها وقالت لينا نمشي بس احنا مسمعناش الكلام

-اوعي تسمع كلامها يا سيف

=حاضر يا فندم

-مقالتش حاجه تانيه

=قالت بس حاجه تخص حضرتك

-قول

=قالت هو بعد عني وكسرني مش عايزه اي حاجه تفكرني بيه

-طيب يا سيف خليك متابعها

=حاضر

-مع السلامه

قفل مروان وهو جواه احساس ان هو عايز يعيط فهو اتاكد ان هي بتكرهوا

……………………….

الساعه 8

وصلة اسراء اسكندريه وكانت تعبانه جدا

كان اسامه عامل حسابه وحاجز في اوتيل علي البحر

اول ما طلعت اسراء وشافت البحر والهوا قعدة تعيط هي حسه بوجع في قلبها فهو وحشها وهي مش عارفه توصل لحل مع نفسها ولا معاه

…………………………

خرج مروان من مكتب سمير بعد ما اتفقوا علي وقت الاقتحام وهيبداو ازاي وهيتحركوا ازاي

دخل مكتبه وطلع تلفونه ورن عليها

……………………….

فاقت اسراء من عيطها علي صوت تلفونها ومصدقتش نفسها لما شافت اسمه وردت

-الو

=الو

-نعم

قالتها اسراء وهي مش عارفه هي جابت الثبات دا منين

=عامله ايه

-كويسه

=انت عارفه لو عرفة انك بتحاولي تبعدي الحراسه تاني هعمل فيكي ايه

-انا حره انا مش عيزه حراسه

=لا انت مش حره في دي واسمعي الكلام

-ولو مسمعتوش

=هتشوفي مني حاجات مش هتعجبك يا اسراء

-هتعمل ايه اكتر من كدا يعني هاا

=علي فكره بقا

قالها مروان بانفعال وكمل وهو بيهدي نفسه

=انا كنت مكلمك عشان اراضيكي بس انت استفزتيني باسلوبك

-شكرا مش عيزه اتراضي

=اسراء اعقلي

-انت شايفني مجنونه يعني

=لا انا المجنون عموما عايزك بس تكوني عارفه ان سوا انت كرهتيني ولا لا انت بتاعتي تمام وهترجعيلي تاني بس لما نخلص من الهم الاحنا فيه دا

ابتسمت اسراء من كلام مروان وهدت وكانت جواها بتقول يارب نخلص بقا بس الطلع منها

-انت لو اخر انسان في الدنيا مش هرجعلك

=من ورا قلبك

-لا من قلبي

=بجد طيب انا طالع ماموريه كمان شويه واحتمال مرجعش منها

-لا ترجع يا بابا

=ارجع ليه بقا مش انت مش هترجعيلي

-ارجع عشان اهلك

=ههههههههههه ولا عشان حد تاني

-بطل خفة دمك دي

=لو العمليه دي نجحة كل الاحنا فيه دا هيخلص وهرجع علي القاهره

-طيب

=ادعيلي

-لا

=والله بتدعيلي اهو انا شايفك

-انا هقفل

=طيب يستي اقفلي وادعيلي

-سلام

=ههههه سلام

……………………..

قفل مروان وهو مبتسم فهو عرف ان هي مكرهتوش بس هي زعلانه منه

كان مروان بيظبط كل حاجه وبيقرا خطت الهجوم تاني

………………………

قفلة اسراء وهي مبسوطه من كلامه ومستغربه من رد فعلها فهي ليه اتعاملت معاه كدا

-يارب ترجع بالسلامه

قالتها اسراء بصوت مسموع وكملت

-عشان اطلع عليك كل العياط دا

………………………….

الساعه 12

دخل محرم مكتب سعيد وقال ل والدة مروان

-ادعي لابنك

=ماله حصله حاجه

*لالا هو كويس هو بس طالع مهمه كبيره

قالها سعيد

=ربنا يحميه هو وكل الزيه و زيك

-يارب

*مراتي وبنتي

-انا مستني مكالمه من الشرطه الكويتيه متقلقش

………………………….

كان مروان ركب العربيه وبداء الفريق في التحرك كان هو وخالد ومحمد بيقراو قران

-مروان

=ايوا يا خالد

-مسامحني

=بطل هبل يبني

-انا بتكلم جد

=وانا بتكلم جد

-حاسس ان مش هرجع

=خالد بس واسكت

*متقولش كدا

=هترجع لابنك ومراتك انشاء الله

-مراتي المسالتش عني من يوم ما اجيت هنا ولا ابني البحس ان مش ابني بسبب قسوة امه معاه وهو بقا عدواني

=انت بتقول ايه

*مش وقته الكلام دا انتم الاتنين معانا عساكر

سكت مروان وخالد وكان مروان جواه الف سؤال وسؤال بس مش عارف يسال واكتفا بان هو يطبطب عليه

…………………………….

كانت اسراء ماسكه تلفونها وعايزه تكلمه تطمن عليه بس متردده

اكتفت بان هي بعتت ليه رساله “لما تخلص الماموريه عرفني” اكتفت اسراء بكدا وقفلة تلفونها وقعدة تقراء قران وتدعيله

…………………………

وصل الفريق لمكان الجماعه و بمجرد دخولهم بدا الاشتباك معاهم

فضل كل الفريق محافظ علي نفسه وعلي توازنهم وهما بيوقعوا منهم ناس

………………………….

وصل لمحرم التلفون الهو كان منتظره مرات سعيد وبنته في امان

-سعيد مراتك وبنتك في امان

=بجد يا باشا

-انا ههزر معاك ولا ايه

=الحمدلله يارب الحمدلله

اخد سعيد نفس عميق وهو فرحان وبعد دقيقه رن تلفونه ورد

-الو

=…………

-احجز ليهم اول طياره علي مصر حالا

=…………..

-تمام

قفل سعيد وبص لمحرم وقال

-شكرا يا فندم

=هيرجعوا امتا

-بكرا ان شاء الله

=يرجعوا بالسلامه

………………….

بدا مروان بتنفيز الخطه والفريق بيغطيه هو ومجموعه صغيره عشان يدخل المبني ويساعد من جوا

نجح مروان في الدخول للمبني بدون خساير

وبدا في الاشتباك مع ناس جوا لحد ما وصل للاشخاص الهو عايزهم

……………………

كانت اسراء قاعده سرحانه في البحر وبتفكر في مروان وبتحاول تمنع اي افكار هتوترها

خبط باب اوضتها وقامت تفتح

-ايه لسه صاحيه

قالها اسامه وهو يدخل

=اها انت لسه صاحي

-مش عارف انام خالص مش عارف ليه انت صاحيه ليه

=مروان في ماموريه مستنيه اطمن

-ان شاء الله خير

=يارب

……………………

بعد اشتباك دام لساعه

وقعوا تحت سيطرت مروان وخضعوا ليه

في نفس الوقت كان محمد وخالد برا المبني خلصوا اشتباك

خرج مروان علي السور المبني بعد ما سمع ان الاشتباك وقف عشان يعرف محمد وخالد ان هو اتم المهمه

-تم التنفيز يا رجاله

=تم يا باشا

قالها محمد وخالد في نفس الوقت ضحك مروان

وقف يبص علي كمية الشباب المات بسبب اعتقادهم الغلط

لف خالد وشه شاف واحد بيطلع ماسك مسدس وهيضرب علي مروان وضربه خالد في صدره وقع

شاف مروان المنظر وابتسم لخالد ونزل

بدا الفريق يقبض علي اللسه عايش والمتصابين بس

-خسرنا كتير

قالها مروان

=عسكري واحد

-الله يرحمه يا خالد

ركبو العربيه وبداوا يتحركوا للمدريه

استقبلوهم في المدريه باحتفال كبير وتسقيف من اول ما دخلوا

طلع التلاته علي مكتب سمير واستقبلهم بحفاوه كبيره

-انتم انقزتونا انتم التلاته ونفزتوا مهمه راح فيها 3 قبلكوا حمدلله علي السلامه

الله يسلمك يا فندم

قالها التلاته في نفس الوقت

-الوقت تقدروا تشيلوا الحراسه من علي اهلكوا وتمشوا وترجعوا القاهره

=الحمدلله

قالها محمد

*طب و التقبض عليهم

قالها مروان

-لسه هيتحقق معاهم هنا الاول وبعد كدا هيجوا عندكم القاهره

=تمام يا فندم

-اتفضلوا

مع السلامه يا فندم

سلموا التلاته علي سمير وخرجوا

من مكتبه

…………………..

الساعه 3

طلع محمد تلفونه وكلم مراته عشان تجهز ان هما هيسافروا القاهره لاهله

بدا خالد يجهز في حاجتهم الفي المكتب عشان يتحركوا

-هي الطياره الساعه كام

قالها مروان

=لا احنا هنرجع عربيه

قالها محمد

-ليه تعب اوي

=مستعجل انت

ضحك محمد وخالد

وطلع مروان تلفونه شاف رسالة اسراء

ورن عليها

…………………

كانت اسراء نامت وهي قاعده علي الكرسي بعد ما خرج اسامه وفتحت عنيها علي صوت تلفونها وكان هو

-الو

=كنت قلقانه عليا

-لا

=واضح من رسالتك

-طيب

=انت نايمه

-اها

=لما تصحي كلميني

-ان شاء الله

=تصبحي علي خير

-سلام

قالتها اسراء وقفلة وهي فرحانه ان هو كويس وبتقول جواه

-هتشوف انا هعمل فيك ايه

……………………

قفل مروان وهو بيبص لمحمد

-شكلها هتعلمني الادب

=هههههههه لي

-بتكلمني باسلوب زفت وخايف مستحملش اسلوبها دا

=لا اجمد كدا انت البدات

-ربنا يستر

*طب يلا ولا ايه

-يلا

اتحرك التلاته وسلموا علي المدريه وخرجوا روحوا البيت

………………………

-سعيد وصل منه و مامتها البيت

قالها محرم

-يلا

=ايه خلاص

قالتها منه

-ايوا خلاص ومروان هيرجع علي بكرا

*الحمدلله يارب الحمدلله

قالتها والدة مروان

-مع السلامه

اتحرك سعيد واهل مروان وخرج من المدريه ووصلهم البيت

بدا محرم يسحب الحراسه من كل مكان وكل حاجه ترجع بهدوء

……………………..

تاني يوم الساعه 5 العصر

دخل مروان البيت وقعد ياكل ويرتاح في بيته وسط اهله وفرحتهم

-بقولك ايه احنا خلاصخلصنا جو الحراسه وكدا صح

قالتها منه

=ايوا لي

-هخرج بليل

=رايحه فين

-هروح اقعد مع ريم صحبتي شويه انا زهقتمن البيت

=بجد طيب روحي وهكلم رامز اخليه يجي هو واهله يوم تاني بقا

-انت بتقول ايه رامز مسافر

=هو مفهمك ان هو مسافر بس الحقيقه ان جاي يقرا فتحتك بليل

-قول والله يا احلي اخ في الدنيا

قالتها منه وهي بتحضن مروان

=وانت احلي عروسه في الدنيا

-طب واسراء

=مالها

-مش هتحضر

=دي بقا مهمتك كلميها تيجي

-مااشي

………………

اخد محمد مراته وراح يشوف اهله المش شافهم بقاله سنه

وكان استقبال حافل جدا لا يخلي من دموع الفرحه والضحك والمشاكسات

………………..

راح خالد لمراته عشان يحاول يرجع كل حاجه زي زمان بعد ما ايقن ان وجودها مهم حتي لو فيه خلاف وتعهد ان هو يعوضها هي و ابنه عن كل شيء فات

……………….

كان سعيد في المطار بيستني مراته وبنته واول ما شافهم حضنهم واعيط لمجرد ان هو كان خايف ليفقدهم

……………….

كانت اسراء راجعه من اسكندريه في الطريق وقت ما رن تلفونها وشافت ان هي منه

-الو

=سوسو

-حبيبتي عامله ايه

=تمام بقولك ايه

-قولي

=انا خطوبتي النهارده وانت اختي ولازم تكوني جنبي

-بجد الف الف مبروك اكيد طبعا هاجي من السفر عليكي اصلا

=خلاص مستنياكي

-ماشي

=سلام

سلام

………………

-ها عملتي ايه

قالها مروان

=هتيجي من السفر عليا

-حلو الحق اجهز بقا

=تجهز ايه

-ملكيش فيه

قالها مروان وهو بيخرج من البيت

………………………

وصلت اسراء البيت وشافت ان كل حاجه خلصت والحراسه مشت حتي سيف ورمزي وصلوها ومشوا

-الوقتي بقا تبدا لعبتي انا

قالتها اسراء جواها وهي طالعه بيتها تجهز نفسها عشان تروح لاسراء

دخلة اسراء اوضتها وهي فرحانه ان كل حاجه بدات تتظبط فستانها ونزلة عشان تروح ل منه

………………………

وصلة اسراء عندمنه ودخلة البيت وكانت اول مره تروح البيت

بعد دخولها والسلام بدات تبص حواليها تشوف هو فين

لاحظة منه ومالة عليها وقالة

-مش هنا خرج

بصت ليها اسراء وقالت

=انا اصلا مش بدور عليه

-لا ياشيخه عموما انا معاكي انت لازم تعلميه الادب شويه

ضحكت اسراء وفضلة تتكلم مع منه عنالخطوبيه ويجهزوا سوا

……………………

وصل مروان البيت واول ما دخل سمع صوت ضحكتها وكان رد فيه الروح من تاني

وصل قدام باب الاوضه وخبط عليه

ازنت منه بدخول وفتح الباب واول ما شافها فتح عنيه علي الاخر

-انت هتقعدي قدام الناس كدا

قالها مروان لاسراء التي كانت في ابها صورها بفستانها الاحمر الزي يصل الي ركبتها ويظهر جمالها بوضوح

=ايوا عندك اعتراض

-ايوا طبعا انت محدش هيشوفك بحلاوتك دي

=وانت مالك مش احنا سبنا بعض

-لا والله امال انت جايه لي

=جايه لمنه لان هي اختي

-ومنه بردو السيباكي لبسه الدبله

خجلة اسراء فهي لاول مره تلاحظ ان هي لسه لابسه الدبله

=يسلام لو علي الدبله اتفضل

وهمت ان هي تقلها ولكن وقفها مروان ومسك اديها وقال

-اياكي تخرج من ايدك غير لو انا مت

وسابها وخرج

ابتسمت اسراء من رد فعله وكملت هي ومنه تجهيز

………………….

وصل رامز واهله وخرجةمنه وبدات مراسم الخطوبه من اتفاقات وقراءة الفاتحه

-طب والخطوبه هنعملها امتا

قالها رامز ل مروان

=لا احنا هنعمل فرح واحد انا وانت سوا

-بجد طب امتا

=هنرتب ليه بعدين

كمل الكل التجمع وبنهم الفرحان والمندهش والغيران

فكان رامزومنه في اشد اوقات سعادتهم

وكانت اسراء مندهشه لكلام مروان

وكان مروان غيران لان عمر اخو رامز بيتكلم من وقت لاخر مع اسراء وبيبص ليها باسلوب جعل مروان يستشاط غضب

خلص التجمع وبدا الكل في الرحيل استغلت اسراء انشغال مروان وخرجة روحت من غير ما يحس بيها

………………

بعد فتره قليله لاحظ مروان ان اسراء مشت ودخل اوضته ينام شويه لان هو عارف ان هو لو كلمها مش هترد عليه

……………..

الساعه 2 بليل

فتح مروان عينيه وقام من علي السرير لبس ومشي

كانت والدته شيفاه وقت ما خرج وملحقتش تساله رايح فين

…………………….

كانت اسراء قاعده بتشرب الشاي بتاعها في البلكونه ورن تلفونها

بصت اسراء شافت ان هو مروان مسكت التلفون ولسه هترد افتكرة الهي مخططه ليه

حطت التلفون وهي بتحاول تصبر نفسها

…………………

كان مروان ماسك التلفون بعد ما هي مردتش عليه

-وبعدين بقاااا

مسك التلفون ورن تاني عليها

…………………

مسكت اسراء التلفون لما رن عليها وردت عليه

-الو

=انت مبترديش لي

-مش عيزه ارد عليك

=مش عيزه تردي ليه

-مزاجي

=اسراء

-عايز ايه

=اطلعي من البلكونه كدا

-بلكونة ايه

=بلكونة بتكم

-انا مش في بتنا

=نعم انت فين

-ملكش دعوه

قالتها اسراء وقفلة تلفونها خالص

-انت لسه شوفت حاجه

……………….

فضل مروان يرن عليها وتلفونها مقفول ضرب بايده علي العربيه وركب ومشي

استني مروان للصبح وراح لبيت اسراء وقابل باباها

-اهلا يا حبيبي

=انا اسف ان مكنتش جنبك بس كنت مسافر ولسه راجع

-عارف يابني انا بس عارف كان في ايه انتم مخبين حاجه

=انا هفهم حضرتك

بدا مروان يحكي كل حاجه حصلت لمسعد وهو بيسمع ليه باندهاش من صبر ابنته

=بس دا كل الحصل

-انا المفروض اتضايق منكم بس ماشي هعديها

=هههههه ماشي هي اسراء فين

-عند اختها من امبارح انت متعرفش ولا ايه

=لا شدين قصاد بعض شويه ومعرفتنيش

-معلش بكرا تتصافوا

=هو بيت اختها فين

قال والد اسراء العنوان لمروان وسابه ونزل راح ليها

……………….

كانت اسراء قاعده مع ولاد اختها بيلعبوا سوا

خبط الباب وقامت اسراء تفتح

-انت…..انت بتعمل ايه هنا

=ملكيش دعوه

قالها وهو بيطلع لسانه ليها

ركن مروان علي الباب وهو بيبص لاسراء

-وحشتيني

=متشوفش وحش

*مين يا اسراء

قالتها سهام اخت اسراء

=حد مش مهم

-لا مهم انت سهام صح

*انت مروان صح

-ايه الحلاوه دي مشاء الله

*تعاله اتفضل ادخل كان نفسنا نشوفك من يوم الخطوبه

-مره تانيه بقا انا جاي اخد اسراء

=مش هروح في حته

-اسمعي الكلام

=لا لازم ادفعك التمن الاول

-تمن ايه

=الانت عملته

-ودا هيخلص امتا

=بمزاجي

-طب اعمل ايه الوقتي

=امشي

-حاضر هشوفك امتا

=بمزاجي

-طب اكلمك امتا

=بردو بمزاجي

-انت مرضيه علي البتعمليه فينا دا

=انت البدات

-حاضر اليريحك

كانت اخت اسراء بتتفرج علي الحوار البيدور

-انا همشي واتمني العقاب ميطولش

=مش هيطول بس بشرط متتصلش ولا تحاول تشوفني

-حاضر

=مع السلامه

-سلام يا اسراء

مشي مروان وهو بيحاول يرضيها

دخلة اسراء وهي بتقول

-ولسه استني عليا

=حرام عليكي العملتيه فيه شكله بيحبك

-بيحبني اها بس بردو لازم يدفع حق العمله

=هو عمل ايه

-بطلي رغيي وهاتيلي اكل

=طيب يا مفجوعه

……………………….

بعد اسبوع

الساعه8 بليل

رن تلفون مروان بص وهو بيقول

-مين البيرن عليا اسرااء

قال الاخيره بصدمه و رد

-الو

=كفايه عليك عقاب كدا وحشتني

-اخيرا رجعتي لعقلك

=اصل الصراحه الورد الانت كنت بتبعتهه كل يوم هداني

-الحمدلله

=مش هشوفك

-بمزاجي

=نعم

-بهزر بهزر انت فين

=في المكتب

-طب اشوفك امتا تعاله اتعشي معانا النهارده في البيت

=ماشي

-باي

…………………….

قفل كان مروان في مكتبه وكانت فرحته لا توصف فهو الان رد اليه روحه

…………………..

كانت اسراء بتخلص شغل عشان تلحق تروح تجهز قبل ما مروان يوصل

هو وحشها وخلاص سمحته

…………………

الساعه 9

روحت اسراء وكلمت مروان يجي الساعه 10 وبدات هي تلبس وتجهز عشانه

اجت الساعه 10 ووصل مروان ومعاه ورد وشكولاته اخدته اسراء ودخل قعد مع اهلها وبدا العشا

وهما بيتعشوا اتكلم مروان وقال

 

-وانا الكنت عايز اقولك حاجه بس خايف

=لا متخافش وجمد قلبك كدا

-حاضر هجمد قلبي واطلب طلب

=قول

-انا عايز فرحي انا و اسراء يبقا الشهر الجاي

=بسرعه كدا

-خير البر عاجله

=رايك ايه يا اسراء

*مش هلحق اجهز الفستان والقاعه يا مروان

-انا هظبطلك كل حاجه

=علي بركة الله

…………………….

عدي شهر وكان طول الشهر خنقات لاسراء ومروان علي الشقه والفستان وكل حاجه لحد ما اجه يوم فرحهم اليوم الموعود

كان موجود منه وخطيبها لان رامز صمم ان يعمل فرح بعد مروان عشان يفرح لوحده بعروسته وسعيد ومراته وبنته وخالد ومراته و محمد ومراته وابنه المستقبلي الفي بطنها

كان الكل فرحان وكان الجو جميل ومليان فرحه

وهما بيرقصوا في الفرح باس مروان راس اسراء وكان بيبص ليها بكل الحب الفي العالم وقال

-انا مش مصدق انك خلاص معايا و بتاعتي

=ولا انا مش مصدقه ان احنا خلصنا من كل حاجه وحشه واستحملنا وصبرنا

-بحبك

=وانا كمان بحبك

راح سعيد جنب ودن مروان وقاله

-جالي خبر في جماعه ارهابيه في الفرح

بص ليه مروان وقاله

=والله لو ايه هتجوز بردو

ضحك سعيد ومشي لان مروان كان عارف ان دا مقلب من سعيد

رقص الكل سوا وكانت السعاده ماليه المكان

اتجوز اسراء ومروان وجابوا مريم وحسين وفي انتظار البيبي التالت

واتجوزة منه و زياد وجابوا رجاء

ومحمد وسحر جابوا ليلي

وخالد و جنه جابوا مراد مع زياد الكبير

وسعيد و مي جابو اشرقت كمان مع لميس

وعاشوا في سعاده وصداقه كلهم هما و اولادهم

 

 

 

 

-وكدا تكون خلصت الحكايه

=النهارده بس عرفة ليه انكل خالد وانكل محمد وانكل سعيد اصحاب بابي اوي كدا

*مامي هو انت ممكن تبقي تحكيها لينا كلنا لما ليلي و مراد واشرقت ولميس ورجاء وزياد يجوا

-حاضر يا حسين يلا ناموا

=good night mam

-good night

+بتعملوا ايه

=بابي

*مامي حكت لينا قصتكوا وان كل حاجه حصلت معاكوا في اوقات غلط

+وحبيتوا القصه

=جدا يا بابي

+طب يلا ناموا

 

 

-وحشتيني

=حمدلله علي السلامه

-كنت بتعملي ايه طول ما انا مسافر في الماموريه

=كنت بسلي نفسي واحكي ليهم القصه

-عندي ليكي خبر

=ايه

-انا هفرض حراسه علي البيت

=تاني يا مروان

-مش بايدي المره دي

=ليه بس كل حاجه بتحصلنا في الوقت الغلط فعلا لدرجه اني حسه ان هولد هولد يا مروان هولاااااااااد

Related posts

Leave a Comment