الجمهورية اليوم دوت كوم
موقع اخباري شامل اخبار عربية وعالمية وظائف اهرام الجمعة خدمة الاسعار

في الوقت الغلط] [بقلم الاء خالد ابو العز]

- Advertisement -

[في الوقت الغلط]

 

[بقلم الاء خالد ابو العز]

(الجزء الثالث عشر)

 

– عارفه يا ماما احلي حاجه من يوم ما اخدنا الاجازه ايه

=

=انك مضيع صوتي وخليني احكي طول اليوم

 

-ايوا كملي بقا

 

= استني لما مريم تيجي

 

-يلاااا يا مريم ماما هتحكي

 

*لا انا خلاص جيت اهو متحكوش من غيري

 

-اجت اهي يا مامي كملي بقا

 

=يلا نكمل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد وصول مروان وعيلته لبيت اسراء وكان والد اسراء واسامه وقفين علي الباب منتظرينهم يطلعوا

 

طلعوا وكان في المقدمه محرم الاول ما مسعد شافه فرح جدا

 

-محرم

 

=مسعد

 

-يا اهلا يا اهلا

*انتو تعرفوا بعض

 

قالها اسامه

 

-يااااااه عشرة سنين يا راجل دا كان جارنا في الشرقيه

 

=ياااه ايام يا راجل

 

-اتفضلوا

 

بداءت والدة اسراء بالترحيب بيهم وكان والد اسراء ومحرم بيتكلموا عن ايام الشرقيه وهما شباب وايامهم ونسوا مروان واسراء

 

في الوقت دا كان توتر اسراء بداء يروح لما شافت ان باباها مبسوط وبيتكلم وبيهزر

كان مروان باصص لاسراء ولجمالها كان شايف ان هي احلي من كل مره بيشفها فيها

 

اسامه:نتكلم في المهم

محرم:احنا جاين نخطب بنتك يا مسعد لمروان

 

مسعد:انا كنت في الاول معترض لان معرفش حاجه عن مروان واسامه و اسراء فجئوني

 

محرم:حقك بس انا اضمنلك مروان برقبتي انا المربيه

 

اسامه: انا مش قولتلك

 

مسعد:هو باين عليه محترم انا بس عايز اسالك سؤال قدام كل القاعدين دول

 

مروان:اتفضل يا عمي

 

مسعد:بتحب بنتي

 

مروان:انا اكتشفت ان محبتش حاجه قبلها

 

مسعد:هتحافظ عليها

 

مروان:هشلها جوا عنيا

 

كانت اسراء بتسمع الكلام دا وهي بتبص لمروان ومبتسمه

 

وحيده:هتسعد بنتي

 

مروان :اوعدك ان هعمل كل الانا اقدر عليه عشان ضحكتها متفارقهاش

 

رجاء(والدة مروان):هي هتكون بنتي وهتتشال في عنينا

 

وحيده:الله يكرمك

 

مسعد:كلامك يطمني بس انا بعتمد علي الفعل لو اجت بنتي في يوم واشتكت منك

 

مروان:اوعدك ان هي مش هتحصل

 

اسامه:يسلام علي الكلام شوفت محتاج ايه تاني

محرم:لو حصل اي حاجه صدقني انا الهحاسبه قبلك

اسامه:نقراء الفاتحه يا مسعد

الفاتحه

مسعد:نقراء

رفع الكل ايده وبداء يقرا الفاتحه كانت اسراء مدمعه من فرحتها ومروان عينه عليها وهيطير من الفرحه و للحظات نسي كل حاجه ومش شايف ولا بيفكر غير فيها

 

مروان:تسمحلي البسها الدبله يا عمي

 

مسعد:المفروض مش دلوقتي علي الاقل يكون اخواتها موجودين

 

اسامه:مش مشكله يا مسعد المره الجايه يجوا هما واجوازهم ويتعرفوا علي مروان

 

مسعد: خلاص لبسها الدبله

 

زغرطة منه وضحك الكل علي مفجاة منه

 

طلع مروان الدبل من جيبه ولبس اسراء الدبله في اديها وهو بيهمس ليها وبيقول

 

-مبروك عليا انت

ضحك اسراء بخجل ولبست مروان الدبله

حضنتها منه وهي بتقول

 

-اخيرا بقا عندي اخت

 

محرم:علي الله تسلم من مقالبك

 

منه:لالا انا بحبها انا وهي هنتفق علي مروان بقا

 

مروان:لي يبنتي وبعدين اسراء مش هتتفق عليا صح

 

اسراء:لي يعني مش هتفق عليك

 

مسعد:اها باعوك كلهم

 

رجاء:يا حبيبي يا ابني بقوا اتنين بدل واحده

 

ضحك الكل وكان الكل بيتكلم في مواضيع فرعيه

 

الساعه4:30

 

محرم: يلا يا مروان لسه عندنا شغل

 

مسعد:لسه بدري يا محرم

 

محرم:الايام جايه كتير وهنقعد مع بعض كتير

 

وقف الكل واتحركم للباب سلمت اسراء علي منه و رجاء وكان مروان بيتكلم مع والدتها

 

نزل الكل وقف اسامه وسلم علي مسعد وقبل ما ينزل قرب من اسراء وقال

 

-مشت صح يابنت المحظوظه

 

ضحكت اسراء وحضنت اسامه وضحك وكمل

 

-شوفي هينفع تنزلي امتا عشان الشغل

=هكلمه الوقتي واساله

 

-ماشي يا حبيبتي مبروك

 

نزل سامه وقفلة اسراء الباب ودخلة

 

………………..

 

-بس طلع ظريف مروان دا

 

قالها مسعد

=ايوا دمه خفيف وباين عليه ابن ناس ومحترم

 

ردة عليه والدة اسراء

 

-ايوا والدته واخته محترمين شكلهم ناس هاديه وفي حالهم

 

=يارب بس يسعدوها

 

كانت اسراء بتسمع الحوار وهي بتلم الاطباق والكوبيات وبتدخلهم المطبخ

 

-مبسوطه يا اسراء

 

=اهم حاجه تكون انت المبسوط يا بابا

 

-انا مبسوط عشان باين في عنيكي انك مبسوطه

 

ضحكت اسراء وقربت من مسعد وباست دماغه وراحت اوضتها تغير هدومها

 

………………..

 

كان مروان سايق العربيه ومبتسم بشكل الكل لاحظ وان دي اول مره يكون مروان مبسوط كدا

 

-هتوصل امك واختك ونروح المدريه

 

=حاضر

 

-كفايه ابتسام بقا

=فرحان اوي الصراحه وجودك وانك كنت تعرف عم مسعد سهل حاجات كتير كنت خايف منها

 

-مسعد طيب بس هو كان قلقان علي بنته

 

=عارف وحقه

 

-يلا كمل الطريق وانت ساكت

 

=هههههه حاضر

 

كمل مروان الطريق و هو نفسه يكلمها بس مش عارف وصل عند البيت ونزل والدته واخته

 

-انت رايح فين

 

قالها محرم

=هنروح المدريه

 

-بهدومك دي

=مالها

 

-انزل البس قميص وبنطلون واقلع الهدوم دي اصل انا عرفة انك قعدة ساعه تحضر فيها

 

=اها يا سعيد الكلب حاضر يا فندم

 

-عشر دقايق متتاخرش

 

=حاضر

 

نزل مروان من العربيه وجرا يغير هدومه

 

………………….

 

كانت اسراء قاعده علي السرير بتفكر في كل حاجه وازاي ربنا يسر ليها الموضوع من الاول ورتبه

 

-فعلا ترتيب ربنا ديما بيفاجئنا بالافضل

 

قالت اسراء لنفسها

 

دخلة والدة اسراء

 

-اسراء يلا عشان ناكل

 

=انا هنام لما اصحي هاكل

 

-طيب يا بنتي

 

خرجة والدة اسراء ورجعت اسراء لافكارها وبتقول هو مكلمنيش لي مش المفروض يكلمني

 

بصت اسراء في التلفون وغمضة عنيها ونامت بدون ما تحس

 

………………..

 

لبس مروان ورجع لمحرم واتحرك للمدريه

 

و مروان في الطريق رن تلفونه

 

-مين

 

=سعيد يا باشا

 

-شوفه عايز ايه ما انا مش هخلص منكم

 

………………..

 

-الو

 

=تعرف تزوغ من العربيه بتاعت الحرس

 

-انت بتقول ايه

 

=العربيه الوراك مش حرس الحرس اتقتلوا عند بيتك

………………..

 

من 10 دقايق و مروان بيلبس في البيت كان الحرس بيبدلوا سوا

 

نزلو من العربيه ودخلوا المخزن الفيه زمايلهم وكان هناك 4 رجال

 

اول ما دخل ال 4 رجال ولسه اول واحد لاحظ ان زمايلهم اتقتلوا وقبل ما يتكلم كانوا اتضربوا بالنار طلع ال 4 رجال وركبوا العربيه مكان التانين

 

وبسبب ان مروان كان مستعجل ملاحظش تغير الوجوه ولا الحرس

 

………………

 

=مروان انت سامعني

 

-سامعك انت فين

 

=انا جايب قوه وهقابل العربيه الوراك حاول بس تعطلعهم خش شوارع كدا

 

-طيب متتاخرش

 

……………..

 

قفل مروان مع سعيد

 

-محرم بيه اربط الحزام

 

=في ايه يا مران

 

-الورانا مش حر…..

 

مكملش مروان كلامه بسبب ان هما ضربوا نار علي العربيه زاد مروان من سرعته ان هو يهرب منهم

 

كان مروان بيحاول يشوف شارع مفيهوش ناس عشان محدش يتازي

 

ضرب واحد رصاصه في كاوتش العربيه

 

وقف مروان عشان العربيه متتقلبش بيهم وطلع مسدسه من جيبه وطلع محرم مسدسه وبيستعدوا ان هما ينزلوا

 

كان سعيد وصل بالقوه المعاه

 

نزل مروان وبدا يضرب عليهم نار

ملحقش الارهابين يهربوا لان كان سعيد حاصرهم

 

-محرم بيه انت كويس

 

قالها مروان

 

=انا كويس متقلقش

 

راح مروان اتجاه المجرمين وبداء يضرب فيهم كانه كان بيطلع خوفه عليهم

-خلاص يا مروان خلاص

 

سعيد وهو بيبعد مروان عن واحد فيهم

قالها

هات حاجاتك من العربيه واقفلها وسيبها واركب معايا يلا

 

=طيب

 

جمع مروان حاجاته من العربيه وركب مع سعيد واتجه للمدريه

 

وصلو المدريه وكان مروان متجه باتجاه المجرمين ولكن وقف

-مروان روح ارتاح في مكتبك لحد ما ابعتلك

 

قالهامحرم

 

=حاضر يا فندم

 

……………….

 

بعد 3 ساعات تقريبا

 

فتحت اسراء عنيها بكسل ومسكت تلفونها تشوف هو كلمها ولا لا

 

بصت اسراء بحزن لما شافت ان هو مكلمهاش وقالت هكلمه انا

 

……………..

.

كان مروان قاعد في المكتب بيشرب سيجاره وقهوته بعد ما خرج من كتب محرم من ساعه

رن تلفونه وشاف ان هي اسراء

 

……………..

 

-الو

 

=حبيبتي

-يسلام دا انت مفكرتش تكلمني من وقت ما نزلت

 

=لو تعرفي ايه الحصل بس

 

-في ايه انت كويس

 

=الحمدلله

 

-ايه الحصل

 

بداء مروان يحكي ليها الحصل من وقت ما نزلوا لحد ما وصل المدريه

 

=ومحرم بيه لسه منادهلكش

 

-لا ناداني وروحت ليه ورجعت

 

=وايه الحصل

-مش هقدر اقولك

 

=ليه

 

-عشان دا شغل

 

فكر مروان في ان ليه كدب عليها وهي ممكن تعرف

 

=مممممم طيب

 

-بس سيبك من كل دا انا فرحان

 

=لي

 

-ليه ايه انت الوقت خطيبتي يعني هشوفك في اي وقت وهكلمك براحتي وهتركبي معايا براحتي من غير ما تاخدي البطاقه

 

=ههههههههه دا انت قلبك اسود اوي

 

-عمري ما هنساها ابدا

 

=هههههههه ماشي ماشي

-بس كنت زي القمر النهارده لي كدا هو انت لما بتعيطي بتحلوي

 

=وبعدين بقا

 

-ايه بعاكس خاطبتي مش هتقدري تقولي حاجه

 

=لا اقدر علي فكره عادي يعني

 

-هتقولي ايه يعني

 

=ممكن اقول ان بحبك عادي يعني

 

-انت قولتي ايه

 

قالها مروان وهو بيعدل قعدته ويبتسم

=قولتها ومش هقولها تاني واسكت

 

-ههههههه انت مكسوفه

 

=مرواااااان

 

-خلاص هسكت بس قبل ما اسكت عايز اقولك ان وانا كمان بحبك

 

ابتسمت اسراء بفرح

=طب مش هتقولي محرم بيه قالك ايه

 

-يا فصيله لا مش هقول

 

=ههههههه طيب

 

-فصلتيني

 

=هههههه هسيبك بقا واقوم اتغده

 

-لسه متغدتيش

 

=ما انت لو مهتم هتعرف

 

-لالالا بصي من اولها كدا كلمت الاهتمام مبيطلبش ولو مهتم هتعرف والحاجات دي بلاش ماشي عشان منزعلش

 

كان مروان بيتكلم بهزار

 

=ههههههههههههه حاضر

 

-متغدتيش ليه

 

=كنت نايمه

 

-ماشي

 

=سلام

 

-استني وحاجه كمان

 

=ايه

 

-لما اقولك مالك متقوليش مفيش

 

=هههههههههههههه حاضر

 

-سلام

 

  1. …………….

 

قفلة اسراء وهي مبسوطه جدا وفرحانه لكلامه وفرحته

وقفت اسراء واتحركت وخرجة عشان تتغدا

.

……………

 

كان مروان فلرحان ان هو سمعها وبيفكر في ضحكتها وصوتها

 

دخل عليه سعيد

 

-مروان

 

=نعم

 

-محرم بيه عايز منك رد

 

=مش عارف لسه بفكر

 

-طيب هو مستنيك في اوضة التحقيق

=ماشي نازل

لا لا

مشي سعيد ووقف مروان وبدا يتحرك وهو بيفكر في الطلبه منه محرم وهل هيقدر يعمله و

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-هو طلب ايه يا ماما من مروان

 

=لو كنت استنيت كنت هتعرف

- Advertisement -

قد يعجبك ايضا

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق