الجمهورية اليوم دوت كوم
موقع اخباري شامل اخبار عربية وعالمية وظائف اهرام الجمعة خدمة الاسعار

في الوقت الغلط

- Advertisement -


 

[بقلم الاء خالد ابو العز]

(الجزء الرابع)

=يلا يا مامي

-طيب يا حسين هاجي اهو

*مامي انت اتاخرني علينا

-خلاص خلاص يلا نكمل

-وقفنا لفين

=مروان قال هشوفك تاني

-شاطر

 

 

 

 

 

 

بعدت اسراء واختفت عن نظر مروان وكانت في قمت السعاده وبدات تفتكر في القاله وان هو كان مسافر يعني كان حلمها صح بس الظروف العكست معاها

بدات تفكر هل هتشوفه تاني ولا لا؟ حاولة متفكرش في الجاي وتحاول تستمتع بفرحتها ان هي شافته

………………

كان مروان بيتكلم مع سعيد وهما بيتحركوا بالعربيه للمدريه عن القواضي والشغل بس كان بيفكر فيها كان شاغل تفكيره النظره الظهرة علي وشها اول ما عرفة ان هو كان مسافر

كانت نظره تعبر عن ارتياح و فرحه

يتري كانت بتفكر فيا زي ما كنت بفكر فيها وحسه بيا طب انا ليه مطلبتش رقمها حتي

قال مروان الاخيره بصوت عالي

-رقم مين

(قالها سعيد)

-هااا

=هااا ايه رقم مين علي فكره انا لسه مسالتكش عن البنت الكانت هناك

-ومتسالش

=لي بقا

-عشان مش هجاوبك

=شكل السناره غمزة

-اسكت خالص

=تبق غمزة

-لسه مش عارف لما اتاكد هقولك

…………………..

كانت اسراء وصلت عند اسامه وبدا يتكلم معاها عن الشغل الهو عايزها فيه لكن هيا مكانتش مركزه معاه خالص

-انت يابنتي

=ايوا يا ريس

-ايوا يا ريس ايه انا بقالي ساعه بتكلم وانت ولا هنا

=لا معاك

-طب اخر حاجه قولتهالك ايه

=هاااا

-انت بتحبي يا بت

=خلاص يا ريس انا عرفة انت عايز ايه وهعمله هروح انا بقا

-اهربي من سؤالي اهربي

=مش بهرب ولا حاجه بس عشان متاخرش

-طيب مع السلامه

اتحركت اسراء ونزلت من عند اسامه وهي مش عارفه هي ليه محكتلوش هو اكتر واحد هيفهمها لكن ملقتش حتي رد لسؤالها

…………………..

وصل مروان المدريه ودخل مكتبه وهو بيتكلم مع سعيد وبيقول

-انا مكتبي وحشني بشكل

=حقك بردو دول شهرين

-يااااه الحمدلله ان هما عدو علي خير

=انا بردو مستنيك تحكيلي

-علي اي

=متحورش

-صدقني مش عارف بس من اول يوم شوفتها فيه وهي شداني خطفاني عايز اشوفها واشوف ضحكتها دي علطول ومش عارف ليه بس دا الانا عايزه

=انا مش قولة السناره غمزة

فتح الباب ودخل محرم قبل ان ينهي سعيد جملته

-سنارة ايه الغمزة اوعي تكون انت

=لا انا ايه يا باشا انا كفايه العندي اوي دا مروان

-بجد مين يا مروان

*انت هتصدق كلامه يا باشا دا عبيط

بص محرم ل سعيد وغمز لاحظ مروان وحاول ان يخرج نفسه من الموقف

-خير يا باشا في حاجه

=اها يا سيدي في مامريه ليك

*من اول يوم كدا

=لا هي بعد ثلاث ايام

-فين المره دي

=شمال سينا

*فييييييين

=اهدا يا سعيد

*انتم لو قصدين تخلوه يتقتل مش هتعملوا كدا

=هو بايدي يا بني دا امر من الوزاره لما عرفوا الهو عملوا في قنا قالوا يبعتوه سينا يحل القضيتين الهناك

=ساكت لي يا مروان

-بفكر يا باشا

*مينفعش انا الاروح

=لا انت هتروح اسكندريه

-هو احنا الاتنين هنمشي

=انتم الاتنين جاي ليكم قواضي قدامك ثلاث ايام وتكون في سينا وانت بكرا تكون في اسكندريه

خرج محرم بعد ان انهي كلامه وبدا مروان وسعيد يبصو لبعض محترين في المفروض يعملوه

-امرنا الي الله مفيش حل تاني يا ابني

(قاله سعيد)

-نبرة فيها اديها لهتغمز ولا نيله

=شوفها قبل متسافر وعرفها

-اشوفها ازاي وانا معرفش غير بتها اروح بيتها يعني

=لا بس اتصرف يعم عشان متروحش من ايدك

-لما اشوف بقا يلا روح عشان تلحق تحضر نفسك

=انت هتعمل اي

-هروح اقول لامي بقا واشوف هعمل ايه

=ربنا معاك يا صحبي

-اشوفك علي خير

=مع السلامه

اتحرك سعيد وخرج وفضل مروان مكانه بيفكر فيها وان خايف يخسرها فعلا

………………..

كانت اسراء وصلة البيت وبدات تفكر فيه وان هي عايزه تشوفه تاني بس مش عارفه ازاي فكرة ان هي تفتح فيسبوك وتكلمه لكن ازاي دا انا حتي مش عارفه اسمه قالة اسراء الكلام دا جواها تنهدة اسراء بعمق وغمضة عنيها وقالت ضبرها من عندك يارب وحاولة تنام

………………..

في الوقت دا كان مروان واقف تحت بيت اسراء بيتمني ان يشوفها حتي

لكن للاسف مش شافها ومشي بعد نص ساعه

وهو في طريقه لبيته بدا يفكر طب يجي الصبح ولا يعمل ايه طب يوصلها ازاي لو مش شافها قبل ما يسافر

حاول مروان التركيز في الطريق لحد ما يوصل البيت ويفكر بشكل اكبر

بعد ربع ساعه

وصل مروان البيت شاف والدته منتظرها

-انت لسه صاحيه يا ماما

=مستنياك مستنيه الغايب عني بقاله شهرين ونزل ومرجعليش

-معلش يا ماما اتشغلت بحاجه كدا

=احضرلك تاكل

-لا استني عايز اقولك علي حاجه

=ايه يا حبيبي

– انا هسافر بكرا بليل

=تاني يا مروان

(قالتها بانفعال)

-مش بايدي وانت عارفه

=والمره دي فين بقا

-سينا

(قالها بصوت واطي)

=مروان مبحبش الوشوشه عالي صوتك

-سينا يا ماما سينا

=سينا لالالالا انا مش هسمح بدا

-متخفيش قضيه وهرجع

=بيبعدوك لي وانت شغلك هنا

-عشان ابنك ظابط شاطر وبيحل مشاكل الداخليه كلها مش المفروض دا يفرحك

=يفرحني بس وانت جنبي مش في اخر الدنيا

-وانا مش هكون في اخر الدنيا يا ماما انا يدوب بيني وبينك كام ساعه سفر

=مش عارفه اقولك ايه

-ادعيلي

=ربنا يحميك يا ابني و يوقفلك ولاد الحلال

-الله بس كدا نقفل كلام بقا وهاتيلي اكل

=حاضر يا ابني

مشت والدة مروان و هو فضل يفكر فيها

-دي سيطرة علي تفكيري وبعدين بقا

قالها وهو بيرجع راسه لورا وبيرتاح

=هي مين دي بقاااا

-انت هنا من امتا يا مفعوصه

=من ساعة ما سيطرة علي تفكيرك

قطع كلام منه ومروان صوت تلفون مروان بيرن

-استني دا محرم بيه

-الو

=ايوا يا مروان

-ايوا يا باشا

=جهز نفسك هنسافر سينا انا وانت كمان ساعه

-ساعه

=ايوا هعدي عليك

-حاضر

=مع السلامه

*في اي ياولاد

-انا هسافر كمان ساعه

*ساعه لي

-معرفش

+انا هروح احضرلك الشنطه

-قلبي من جوا

*اقعد كل بقا

بعد ساعه

-محرم بيه وصل

=مع السلامه يا ابني

-خلي بالك علي نفسك يا مفعوصه

*انت كمان

-مع السلامه

اتحرك مروان لمحرم

-يلا يا بطل

=يلا يا باشا

…………………….

الساعه9 الصبح

فتحت اسراء عنيها وكالعاده فطرة ونزلت وهي بتقرا الاخبار وهي في طريقها للمكتب شافت خبر لقتل ناس في سينا

-ياربي مين اليقتل حد مين يقدر يعمل كدا

(قالتها بحزن)

وصلت مكتبها وبدات شغلها دخل عليها عم حسين

-صباح الفل يا استازه

=صباح الخير يا عم حسين

-الريس عايزك

=حاضر

…………………

كان مروان بيجهز لعمليه في سينا

-بعد ازنك يا باشا هعمل مكالمه بس

=اتفضل يا مروان

خرج مروان من الاوضه وطلع تلفونه ورن علي شخص

…………………..

-صباح الفل يا ريس

=صباح الخير يا اسراء

-خير يا ريس

=شوفتي الاخبار النهارده

-اها

=وايه رايك

-مفيشى حد يتمني يشوف البيحصل دا الوقت مسحيين ومسلمين بيتقتلوا مين يقبل دا ولا اي دين او ملي يقبلوا دا

=بحب ارائك في المواضيع دي خلصتي الشغل

-ايوا هجيبه لحضرتك كمان ساعه

=تمام اتفضلي

…………………

-الو

=الو اي يا عم بتصحيني ليه

-عيزك في مشوار

=قول

-عيزك تجيبي ورقه وقلم وتكتبي العنوان الهقولك عليه وتروحي هناك هتسالي عن بنت اسمها اسراء وان معاكي رساله ليها واسالي علي مكان مكتبها وقولي لاهلها ان هي قضية شغل لو هي القبلتك في بتها قولي ليها ان انا مسافر وان انا بحبها لو اهلها اسالي علي المكتب وروحي ليها سمعاني يا منه

-حاضر بس مين دي

=هقولك بعدين اكتبي العنوان

كتبت منه العنوان

-هتروحي

=هقوم اهو

-خلصي وابعتيلي رساله بالحصل لان مش هعرف اكلمك

-حاضر خلي بالك علي نفسك

=وانت كمان

قفل مروان وهو مش عارف العمله دا صح ولا لا بس كان حاسس ان دا المفروض يحصل واتحرك مع القوه

……………..

رجعت اسراء تشوف شغلها وفتحت الفيسبوك تقراء خبر و في وسط قراءتها للاخبار لفت انتباها خبر

…………….

في الوقت دا كانت منه وصلت تحت بيت اسراء وطلعت وخبطت علي الباب

فتحت والدة اسراء

-ايوا مين حضرتك

=مساء الخير مش دا بيت استازه اسراء

-ايوا

=طب هي موجوده كنت محتاجاها في قضيه

-لا هي في المكتب

=طب ممكن العنوان

-حاضر ثواني يا بنتي وهجبهولك

بعد دقيقه تقريبا رجعت والدة اسراء لمنه ومعاها ورقه فيها عنوان المكتب

=شكرا لحضرتك

-العفو يا بنتي

اتحركت منه في اتجاها لاسراء

………………

-مروان المهمه دي خطيره خلي باله

(قالها محرم)

=متقلقش

-ربنا معاك

-يلا يا رجاله

تمام يا فندم

بدا كل شخص ياخد مكانه ويتحركم

……………

كانت صورة مروان و نزله في جريده من الجريدات البتكتب اخبار التشهير

كان مكتوب فوق الصوره عنوان

“الظابط كثير المشاكل هل يستخدم سلطته ام من كثرة تعامله مع الارهاب اصبح مثلهم”

اتصدمت اسراء من الكلام المكتوب وبدات تسال نفسها هل الكلام دا صح ولا لا؟

بدات اسراء تقراء التعليقات وكان اغلبها ان هو ظابط مجتهد وشاطر وان ناس كتير بتحبه

لفت نظر اسراء تعليق وكان اغلب التعليق ان بيشكر فيه وان الراجل اتعامل معاه وان هو من اكفاء واشطر الظباط في الامن الوطني

بدات اسراء تصدق ان هو كويس وان الكلام دا كلو كدب

قفلة اسراء وهي بتفكر يا تري هشوفه تاني طب تتكلم معاه تاني

كانت اسراء مش عارفه اجابه لاسئلتها بس كانت عارفه كويس ان هي عايزه تشوفه تاني

 

 

 

 

 

 

 

-نتعشي ونكمل القصه بقا

=ماشي يا مامي

- Advertisement -

قد يعجبك ايضا
اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق