الجمهورية اليوم دوت كوم
موقع اخباري شامل اخبار عربية وعالمية وظائف اهرام الجمعة خدمة الاسعار

[في الوقت الغلط

- Advertisement -

 

[بقلم الاء خالد ابو العز]

(الجزء الثاني)

-مامي مامي

=نعم يا مريم

-احنا خلصنا ال homeworkممكن تيجي تكملي لينا القصه

=حسين خلص

*اها خلصت

=طيب هاجي اكمل القصه ‘ ادخلوا الاوضه وانا جايه حالا

-يلا يا حسين بسرعه

بعد عشر دقايق

=جاهزين

-ايوا

=يلا نبدا بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

 

 

 

 

بعد ما مروان خلص كلامه كانت اسراء مندهشه من كلامه و مكسوفه ولفت وشها واتحركة كانت اسراء بتقول جواها

-هو كل مره يقول كلمتين يحيروني ويخليني مش علي بعضي كدا و افكر فيه طول اليوم

…………………..

بعد تحرك اسراء فضل مروان واقف ومتابعها لحد ما اختفت عن نظره كان جواه تناقض بين حاجتين

الاولي:ان هو عايز يشوفها تاني ويتكلم معاها وفي حته من روحه اتعلقت بيها

والثانيه:ان كل ال في دماغه دا وهم وهي مش بتفكر فيه اصلا

بدا مروان يحاول يخرج نفسه من دائرة التفكير فيها بان هو يكمل شغله وتامينه

…………………

وصلت اسراء شغلها وبدات في شغلها وقطعت التفكير فيه حتي تتجنب اي غلطات تحصل و في نص اليوم سمعت في الاخبار عن مسرع ظابط وتلات عساكر اثر اشتباك بينهم وبين مجموعه ارهابيه

اول شيء اجه في دماغ اسراء قبل ما تسمع باقي الخبر ان هو الاتقتل

-يكون هو يارب لا اكيد انشاء الله مش هو

نزل اسماء الشهداء علي التلفزيون وهي قراءتهم بس مكانتش عارفه هو ولا لا

-انا حتي معرفش اسمه طب هتاكد ازاي

فتحت اسراء الانترنت عشان تقرا الخبر وتتاكد بالصور ولكن اول ما وصلت للخبر عرفة ان الاشتباك كان في محافظة قنا وان محصلش حاجه هنا

اتنفست اسراء نفس عميق وحمدة ربنا ان هي اتسرعة من الاول ورجعة تاني تهدا وتشوف شغلها

…………………

كان في الوقت دا مروان في مكتبه في المدريه بيحاول يرتاح فهو مانمش بقاله يومين كان مغمض عينيه بيحاول يسترخي قلق هدوءه صوت خبط علي الباب ازن مروان للبيخبط بالدخول

وكان محرم

-مساء الخير يا مروان

اعتدل مروان في جلسته وهو بيقول

=مساء النور ياباشا اتفضل

-ايه كنت نايم

=لا كنت بريح بس

-طيب في مهمه جديده

=فين وامتا

-فين هي بعيده و امتا من الصبح

=فين يا باشا

-في قنا

=قنا

-انت من اكفء الظباط عندي وعارف انك قدها عشان كدا هبعتك انت

=الاتشوفه يا فندم

-قلقان

=قلقان بس عشان الحصل النهارده

-هما اغبيه واتصرفوا غلط انت بتعرف تستغل المواقف

=شهادة حضرتك دي اعتز بيها والله

-حضر نفسك توصل قنا بكره بليل

=حاضر هبدا الم حاجتي

-لا دا مش نقل دي مهمه و هترجعلي

=تمام

-بالتوفيق يا بطل

=مع السلامه يا فندم

خرج محرم من مكتب مروان ورجع مروان مكانه محاول للرجوع لهدوءه

……………………

خلصت اسراء شغلها وهي في طريق رجوعها للبيت افتكرة خضتهاوان هي كانت خايفه ان يكون هو ال مات وبدات تسال نفسها

-هو انا حبيته من تاني مره كدا؟

-طب لو انا مش حبيته كنت قلقانه عليه ليه؟

-دا واحد انا مش شوفته غير مرتين ايه اليخليني اخاف عليه وادور علي اخباره

كان كل الكلام دا جواها وفجاه قالت بصوت عالي

-لالالاانا خلاص اتجننت او هو المجنون

نظر سواق التاكسي الكانت راكبه معاه ليها في المراه الداخليه للعربيه وضحك عليه

احمر وجهها من الخجل بعد ادراكها الموقف وبصت من خلف الازاز وسكتت

وصلت اسراء البيت وحاولة ان توقف التفكير فيه وتتظاهر ان عادي وان هو مش فارق معاها

………………….

في حين كان مروان قرر ينزل يروح بيته عشان يبلغ والدته واخته ان مسافر في مهمه ومش عارف هيرجع امتا

بدا يتحرك مروان للبيت وفجاه اجت في باله وان هو هيغيب عنها

اجه في تفكير مروان طب انا لو غبت شهور هل هتفضل فكراني

رد صوت جوا مروان وقال

-مش لو كانت فكراك وانت موجود اصلا

مروان ميعرفش الصوت الجواه دا اجه منين او قال لي كدا بس اجه جواه شعور ان دي الحقيقه ولازم يصدقها

ركب مروان عربيته واتجه للبيت وهو مقرر ان مش هيفكر فيها تاني وهينسي الموضوع

…………………..

كانت اسراء في الوقت دا بتحاول تنام لكن مش عارفه حاسه باحساس غريب مخليها عايزه اليوم يتعاد وتشوفه تاني

غمضة اسراء عنيها وهي بتقول

-يارب هو لو خير اشوفه تاني ولو شر ابعده عني ومش افكر فيه حتي

انهت اسراء جملتها وهي بتنام

………………..

وصل مروان البيت ودخل وكان كل الموجودين نايمين

دخل علي اوضته وبدا يحضر في هدومه وفي اهم الاشياء البيستخدمها خلص شنطته وحطها علي الارض واتحرك في اتجاه غرفة والدته ودخل وكانت نايمه بدا يصحي فيها

-ماما

-ماما

=ايوا يا مروان انت جيت

-ياااه من زمان

=اقوم اعملك تاكل

-لا يا حبيبتي انا اكلة ‘انا بس جاي اسلم عليكي

=تسلم عليا لي

-انا مسافر ماموريه في قنا

=قنا لي قنا دا كان لسه…..

قاطع مروان والدته

-ماما انت عارفه ان مش بايدي

=طب هترجع امتا

-معرفش المهمه مفتوحه

=اقول ايه بس ترجعلي بالسلامه يبني

-الله يسلمك ياست الكل

=هتمشي الوقتي

-ايوا هتحرك من هنا علي محطة القطر وهسيب هنا العربيه

=بالسلامه يبني

-هقوم ابص علي منه وامشي

=مع السلامه

-خلي بالك علي نفسك ها ومتتعصبيش كتير عشان الضغط

=حاضر

-مع السلامه

خرج مروان من غرفة والدته ودخل اوضة منه اخته

(منه حسين 23 سنه بتدرس في كلية فنون جميله بيضاء البشره وزنها 60 وطولها 155 تمتاز بلون عنيها الزرقاء اخت مروان الوحيده وبيعتبرها كانها بنته مش اخته)

-الله انت صاحيه يا مفعوصه

=اها جاي بدري يعني

-دا انا هنا بقالي ساعه

=كمان انت اترفدة من شغلك ولا ايه

-لا يا مفعوصه مسافر

كان مروان بيتكلم وهو بيقعد جنب اخته علي السرير

=مسافر مسافر فين

-عندي ماموريه في قنا

=قنا ماما عرفة

-ايوا لسه معرفها

=هتقعد قد ايه

-لسه مش عارف

=تروح وترجع بالسلامه

-ايوا مبسوطه هيخلالك البيت بقا

=ايوا وهلبس هدومك برحتي

-ههههههه بتحلمي اخدتها كلها معايا

=ليه يا رخم

-عشان مش عارف هرجع امتا

=انت رخم اوي

-عارف

قالها مروان و هو بيقوم وكمل

-يلا قومي صلي الفجر واتخمدي مش عندك كليه بكرا

=اها عندي طبعا

-حاسس ان مش عندك حاجه بس تمام

=لي كدا بس ي ميرو

-انت بتحوري صح هو انا اها مسافر بس عيني عليكي وبراقبك وهراقبك

=مالك يا روز في ايه انت لسه متفرج علي الكرتون

-ههههههه انت عامله مصيبه صح

=انا ابدا

-منه

=بص هو انا كنت هتكلم معاك في حاجه بس انت مسافر لما ترجع بقا

-ماااشي يا ستي ‘ خلي بالك من ماما وعلي نفسك ومتعصبيهاش كتير

=حاضر

-اها وابقي سلمي علي رامز

=احم رامز مين

قلتها منه بتوتر

-توترك دا هيعرفك رامز مين

وغمز لها بعينه وهو يضحك

=انا كنت هقولك بس……..

قاطعها مروان بقوله وهو يمسح علي شعرها

-منه انا واثق فيكي لان انا عارف تربيتي الحب مش غلط وانا مش متضايق انا بس كنت مستني اسمع منك وانا واثق في رامز

=هو انت تعرفه؟

قالتها منه بصدمه

-رامز مكلمني من قبل ما يكلمك اصلا

=بجد؟

-اومال انت مفكره ان سايبكوا كدا عادي خلصي بس السنه دي علي خير وهاتي امتياز وانا واجوزهولك

=امتياز طب خليها جيد جدا

-يا امتياز يا مفيش جواز

=لالا وعلي ايه امتياز امتياز

-ههههههههههه ماشي يا مفعوصه سلام

=مش هتصلي معايا الفجر

-هصلي في المسجد

=مع السلامه

خرج مروان وشال شنطته واتحرك لخارج المنزل مشا لاول الشارع ووصل عند المسجد البيصلي فيه من و هو صغير ووقتها كان لسه الفجر بيازن

……………….

فتحت اسراء عينيها مع صوت ازان الفجر واستعدة عشان تقوم تصلي الفجر وبسبب النعاس الكانت فيه مفكرتش في اي حاجه وصلت ورجعت لنومها تاني

……………….

خلص مروان صلاة الفجر واتجه لخارج المسجد وكان في انتظاره سعيد

-تصدق انك واطي

قالها سعيد بهزار

=عرفة ان هنا منين

-يبني انا بعرف اي حاجه ‘ كدا كنت هتسافر ومتقوليش ولا تسلم عليا افرض مت

=لا يا خويا هسافر وارجع وانت زي القرد

-لا افرض انت ال مت ههههههه انا مش هموت الوقت يبني انا مخلل فيها شويه

حدف مروان الشنطه المعاه علي سعيد

=قدامي يا زفت

-هههههه اتفضل يا شهيد

ركب مروان وسعيد العربيه واتحركوا للمحطه

-خايف

قالها سعيد

=من امتي وانا بخاف انا بس قلقان علي ماما ومنه

-متقلقش انت عارف ان هما في عنيا

=استر يارب

-ههههههه لالا حاسب انا الوقتي اب ومسؤل

=طب حاسب يا مسؤل في مطب

بعد ربع ساعه وصل مروان وسعيد المحطه

-مع السلامه يا صحبي

=خلي بالك علي نفسك وبيتك هااا

-حاضر

=مع السلامه

اتحرك مروان للقطر وقعد في مكانه وبعد 10 دقايق الساعه 6 الصبح اتحرك القطر في طريقه الي قنا

………………….

بعد ساعتين صحت اسراء وهي بتقول

-انا حلمت بيه يعني ايه يعني هشوفه تاني ولا ايه

دخلة والدة اسراء

-انت صاحيه

=ايوا يا ماما

-طب يلا عشان تفطري وتلحقي المحكمه

=حاضر

وقفت اسراء واتحركت ان هي تخرج من الاوضه وبعد نص ساعه تقريبا رجعت الاوضي عشان تجهز للنزول

واسراء بتلبس قالت

-انا حلمت بيه يعني هشوفه تاني يعني ممكن اشوفه النهارده

خلصت اسراء لبسها وخرجة سلمت علي اهلها ونزلت للمحكمه

وصلت اسراء المحكمه وبدات تدور عليه في وشوش كل الناس لعل ان هي تشوفه طلعت السلم وبدات في تخليص الورق والمطلوب منها و هي نازله بردو مش شافته

-واضح ان فهمت الحلم غلط

كانت اسراء بتقول الكلام دا جواها

خرجة من المحكمه واتجهت للمكتب وعدي معظم يومها في الشغل

………………..

بعد 12ساعات في القطر وصل مروان قنا وكان في انتظاره عسكري بعربيه عشان يوصله لمكان السكن بتاعه

-حمدلله علي سلامتك يا فندم

=الله يسلمك

-عنك الشنطه

=لا انا هشتالها اركب

ركب مروان العربيه جنب العسكري فاستغرب العسكري وقال

-هو حضرتك مركبتش ورا لي

=نعم

-اصل اي ظابط بيجلنا من فوق بيكون شايف نفسه علينا وبيعاملنا باسلوب مش كويس

=لي يعني وبعدين اي فوق دي كلها بلد واحده مفيش حاجه اسمها فوق وتحت وكلنا بنحميها

-حضرتك هتكون محبوب هنا اوي يا باشا

=اسمك ايه بقا

-مصطفي يا باشا

=وبيقولولك يا درش

-ايوه

=ثابت يا عسكري

اتخض مصطفي من مروان وكمل مروان

=متتخضش بهزر يعم

كمل الطريق مصطفي و مروان بيتكلموا عن نظام البلد وحالة الحزن الموجوده من الحصل من يومين ونظام المدريه لحد ما وقف مصطفي قدام مبني كبير وفخم وقال

-وصلنا يا باشا

=ايه المبني دا يا مصطفي

-دا برج كل ظابط بيتنقل هنا بيقعد هنا لحد ما يمشي مبيحبوش يسكنوا في السكن العادي المره دي رائيس المدريه جابلك هنا علطول

=هو دا المفروض بيكون علي نفقة المدريه صح

-ايوه

=واي ظابط بيتنقل هنا بيقعد في البرج الفخم دا علي حساب المدريه

-ايوه يا باشا

=طب اطلع ع المدريه

-مش

قطعه مروان

=انت سمعت انا قولت ايه

-حاضر

…………………………

في وسط انشغال اسراء بالورق الفي اديها افتكرة شيء وقالت بصوت عالي

-انا غبيه ما طبعا مش هيكون موجود في المحكمه هو موجود عند الكنيسه بيامنها انا ازاي نسيت حاجه زي دي بس

-بكرا هشوفه اكيد لان هروح هناك

شعرة اسراء بالارتياح وابتسمت لانها افتكرة وقالت في داخلها

مفهمتش الحلم غلط و هشوفه

………………………..

وصل مروان المدريه وطلع علي مكتب الرئيس وخبط ودخل

-مساء الخير يا فندم

=مساء النور يا مروان بيه حمدلله علي سلامتك

-الله يسلمك يا فندم

=انا طالب من مصطفي يوصلك للسكن مش اول ما توصل تيجي ع الشغل كدا

-انا هنا عشان كدا فعلا

=في مشكله في السكن

-انا هسكن في السكن التابع للمديره واي ظابط يجي يسكن فيه مفيش فرق بين ظابط وعسكري ورئيس مدريه احنا هنا كلنا واحد مهمتنا نحمي البلد دي والناس مش للرفاهيه

=واضح ان الكلام الانا سمعته عنك كلو صح عموما حاضر[في الوقت الغلط]

[بقلم الاء خالد ابو العز]

(الجزء الثاني)

-مامي مامي

=نعم يا مريم

-احنا خلصنا ال homeworkممكن تيجي تكملي لينا القصه

=حسين خلص

*اها خلصت

=طيب هاجي اكمل القصه ‘ ادخلوا الاوضه وانا جايه حالا

-يلا يا حسين بسرعه

بعد عشر دقايق

=جاهزين

-ايوا

=يلا نبدا بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

 

 

 

 

بعد ما مروان خلص كلامه كانت اسراء مندهشه من كلامه و مكسوفه ولفت وشها واتحركة كانت اسراء بتقول جواها

-هو كل مره يقول كلمتين يحيروني ويخليني مش علي بعضي كدا و افكر فيه طول اليوم

…………………..

بعد تحرك اسراء فضل مروان واقف ومتابعها لحد ما اختفت عن نظره كان جواه تناقض بين حاجتين

الاولي:ان هو عايز يشوفها تاني ويتكلم معاها وفي حته من روحه اتعلقت بيها

والثانيه:ان كل ال في دماغه دا وهم وهي مش بتفكر فيه اصلا

بدا مروان يحاول يخرج نفسه من دائرة التفكير فيها بان هو يكمل شغله وتامينه

…………………

وصلت اسراء شغلها وبدات في شغلها وقطعت التفكير فيه حتي تتجنب اي غلطات تحصل و في نص اليوم سمعت في الاخبار عن مسرع ظابط وتلات عساكر اثر اشتباك بينهم وبين مجموعه ارهابيه

اول شيء اجه في دماغ اسراء قبل ما تسمع باقي الخبر ان هو الاتقتل

-يكون هو يارب لا اكيد انشاء الله مش هو

نزل اسماء الشهداء علي التلفزيون وهي قراءتهم بس مكانتش عارفه هو ولا لا

-انا حتي معرفش اسمه طب هتاكد ازاي

فتحت اسراء الانترنت عشان تقرا الخبر وتتاكد بالصور ولكن اول ما وصلت للخبر عرفة ان الاشتباك كان في محافظة قنا وان محصلش حاجه هنا

اتنفست اسراء نفس عميق وحمدة ربنا ان هي اتسرعة من الاول ورجعة تاني تهدا وتشوف شغلها

…………………

كان في الوقت دا مروان في مكتبه في المدريه بيحاول يرتاح فهو مانمش بقاله يومين كان مغمض عينيه بيحاول يسترخي قلق هدوءه صوت خبط علي الباب ازن مروان للبيخبط بالدخول

وكان محرم

-مساء الخير يا مروان

اعتدل مروان في جلسته وهو بيقول

=مساء النور ياباشا اتفضل

-ايه كنت نايم

=لا كنت بريح بس

-طيب في مهمه جديده

=فين وامتا

-فين هي بعيده و امتا من الصبح

=فين يا باشا

-في قنا

=قنا

-انت من اكفء الظباط عندي وعارف انك قدها عشان كدا هبعتك انت

=الاتشوفه يا فندم

-قلقان

=قلقان بس عشان الحصل النهارده

-هما اغبيه واتصرفوا غلط انت بتعرف تستغل المواقف

=شهادة حضرتك دي اعتز بيها والله

-حضر نفسك توصل قنا بكره بليل

=حاضر هبدا الم حاجتي

-لا دا مش نقل دي مهمه و هترجعلي

=تمام

-بالتوفيق يا بطل

=مع السلامه يا فندم

خرج محرم من مكتب مروان ورجع مروان مكانه محاول للرجوع لهدوءه

……………………

خلصت اسراء شغلها وهي في طريق رجوعها للبيت افتكرة خضتهاوان هي كانت خايفه ان يكون هو ال مات وبدات تسال نفسها

-هو انا حبيته من تاني مره كدا؟

-طب لو انا مش حبيته كنت قلقانه عليه ليه؟

-دا واحد انا مش شوفته غير مرتين ايه اليخليني اخاف عليه وادور علي اخباره

كان كل الكلام دا جواها وفجاه قالت بصوت عالي

-لالالاانا خلاص اتجننت او هو المجنون

نظر سواق التاكسي الكانت راكبه معاه ليها في المراه الداخليه للعربيه وضحك عليه

احمر وجهها من الخجل بعد ادراكها الموقف وبصت من خلف الازاز وسكتت

وصلت اسراء البيت وحاولة ان توقف التفكير فيه وتتظاهر ان عادي وان هو مش فارق معاها

………………….

في حين كان مروان قرر ينزل يروح بيته عشان يبلغ والدته واخته ان مسافر في مهمه ومش عارف هيرجع امتا

بدا يتحرك مروان للبيت وفجاه اجت في باله وان هو هيغيب عنها

اجه في تفكير مروان طب انا لو غبت شهور هل هتفضل فكراني

رد صوت جوا مروان وقال

-مش لو كانت فكراك وانت موجود اصلا

مروان ميعرفش الصوت الجواه دا اجه منين او قال لي كدا بس اجه جواه شعور ان دي الحقيقه ولازم يصدقها

ركب مروان عربيته واتجه للبيت وهو مقرر ان مش هيفكر فيها تاني وهينسي الموضوع

…………………..

كانت اسراء في الوقت دا بتحاول تنام لكن مش عارفه حاسه باحساس غريب مخليها عايزه اليوم يتعاد وتشوفه تاني

غمضة اسراء عنيها وهي بتقول

-يارب هو لو خير اشوفه تاني ولو شر ابعده عني ومش افكر فيه حتي

انهت اسراء جملتها وهي بتنام

………………..

وصل مروان البيت ودخل وكان كل الموجودين نايمين

دخل علي اوضته وبدا يحضر في هدومه وفي اهم الاشياء البيستخدمها خلص شنطته وحطها علي الارض واتحرك في اتجاه غرفة والدته ودخل وكانت نايمه بدا يصحي فيها

-ماما

-ماما

=ايوا يا مروان انت جيت

-ياااه من زمان

=اقوم اعملك تاكل

-لا يا حبيبتي انا اكلة ‘انا بس جاي اسلم عليكي

=تسلم عليا لي

-انا مسافر ماموريه في قنا

=قنا لي قنا دا كان لسه…..

قاطع مروان والدته

-ماما انت عارفه ان مش بايدي

=طب هترجع امتا

-معرفش المهمه مفتوحه

=اقول ايه بس ترجعلي بالسلامه يبني

-الله يسلمك ياست الكل

=هتمشي الوقتي

-ايوا هتحرك من هنا علي محطة القطر وهسيب هنا العربيه

=بالسلامه يبني

-هقوم ابص علي منه وامشي

=مع السلامه

-خلي بالك علي نفسك ها ومتتعصبيش كتير عشان الضغط

=حاضر

-مع السلامه

خرج مروان من غرفة والدته ودخل اوضة منه اخته

(منه حسين 23 سنه بتدرس في كلية فنون جميله بيضاء البشره وزنها 60 وطولها 155 تمتاز بلون عنيها الزرقاء اخت مروان الوحيده وبيعتبرها كانها بنته مش اخته)

-الله انت صاحيه يا مفعوصه

=اها جاي بدري يعني

-دا انا هنا بقالي ساعه

=كمان انت اترفدة من شغلك ولا ايه

-لا يا مفعوصه مسافر

كان مروان بيتكلم وهو بيقعد جنب اخته علي السرير

=مسافر مسافر فين

-عندي ماموريه في قنا

=قنا ماما عرفة

-ايوا لسه معرفها

=هتقعد قد ايه

-لسه مش عارف

=تروح وترجع بالسلامه

-ايوا مبسوطه هيخلالك البيت بقا

=ايوا وهلبس هدومك برحتي

-ههههههه بتحلمي اخدتها كلها معايا

=ليه يا رخم

-عشان مش عارف هرجع امتا

=انت رخم اوي

-عارف

قالها مروان و هو بيقوم وكمل

-يلا قومي صلي الفجر واتخمدي مش عندك كليه بكرا

=اها عندي طبعا

-حاسس ان مش عندك حاجه بس تمام

=لي كدا بس ي ميرو

-انت بتحوري صح هو انا اها مسافر بس عيني عليكي وبراقبك وهراقبك

=مالك يا روز في ايه انت لسه متفرج علي الكرتون

-ههههههه انت عامله مصيبه صح

=انا ابدا

-منه

=بص هو انا كنت هتكلم معاك في حاجه بس انت مسافر لما ترجع بقا

-ماااشي يا ستي ‘ خلي بالك من ماما وعلي نفسك ومتعصبيهاش كتير

=حاضر

-اها وابقي سلمي علي رامز

=احم رامز مين

قلتها منه بتوتر

-توترك دا هيعرفك رامز مين

وغمز لها بعينه وهو يضحك

=انا كنت هقولك بس……..

قاطعها مروان بقوله وهو يمسح علي شعرها

-منه انا واثق فيكي لان انا عارف تربيتي الحب مش غلط وانا مش متضايق انا بس كنت مستني اسمع منك وانا واثق في رامز

=هو انت تعرفه؟

قالتها منه بصدمه

-رامز مكلمني من قبل ما يكلمك اصلا

=بجد؟

-اومال انت مفكره ان سايبكوا كدا عادي خلصي بس السنه دي علي خير وهاتي امتياز وانا واجوزهولك

=امتياز طب خليها جيد جدا

-يا امتياز يا مفيش جواز

=لالا وعلي ايه امتياز امتياز

-ههههههههههه ماشي يا مفعوصه سلام

=مش هتصلي معايا الفجر

-هصلي في المسجد

=مع السلامه

خرج مروان وشال شنطته واتحرك لخارج المنزل مشا لاول الشارع ووصل عند المسجد البيصلي فيه من و هو صغير ووقتها كان لسه الفجر بيازن

……………….

فتحت اسراء عينيها مع صوت ازان الفجر واستعدة عشان تقوم تصلي الفجر وبسبب النعاس الكانت فيه مفكرتش في اي حاجه وصلت ورجعت لنومها تاني

……………….

خلص مروان صلاة الفجر واتجه لخارج المسجد وكان في انتظاره سعيد

-تصدق انك واطي

قالها سعيد بهزار

=عرفة ان هنا منين

-يبني انا بعرف اي حاجه ‘ كدا كنت هتسافر ومتقوليش ولا تسلم عليا افرض مت

=لا يا خويا هسافر وارجع وانت زي القرد

-لا افرض انت ال مت ههههههه انا مش هموت الوقت يبني انا مخلل فيها شويه

حدف مروان الشنطه المعاه علي سعيد

=قدامي يا زفت

-هههههه اتفضل يا شهيد

ركب مروان وسعيد العربيه واتحركوا للمحطه

-خايف

قالها سعيد

=من امتي وانا بخاف انا بس قلقان علي ماما ومنه

-متقلقش انت عارف ان هما في عنيا

=استر يارب

-ههههههه لالا حاسب انا الوقتي اب ومسؤل

=طب حاسب يا مسؤل في مطب

بعد ربع ساعه وصل مروان وسعيد المحطه

-مع السلامه يا صحبي

=خلي بالك علي نفسك وبيتك هااا

-حاضر

=مع السلامه

اتحرك مروان للقطر وقعد في مكانه وبعد 10 دقايق الساعه 6 الصبح اتحرك القطر في طريقه الي قنا

………………….

بعد ساعتين صحت اسراء وهي بتقول

-انا حلمت بيه يعني ايه يعني هشوفه تاني ولا ايه

دخلة والدة اسراء

-انت صاحيه

=ايوا يا ماما

-طب يلا عشان تفطري وتلحقي المحكمه

=حاضر

وقفت اسراء واتحركت ان هي تخرج من الاوضه وبعد نص ساعه تقريبا رجعت الاوضي عشان تجهز للنزول

واسراء بتلبس قالت

-انا حلمت بيه يعني هشوفه تاني يعني ممكن اشوفه النهارده

خلصت اسراء لبسها وخرجة سلمت علي اهلها ونزلت للمحكمه

وصلت اسراء المحكمه وبدات تدور عليه في وشوش كل الناس لعل ان هي تشوفه طلعت السلم وبدات في تخليص الورق والمطلوب منها و هي نازله بردو مش شافته

-واضح ان فهمت الحلم غلط

كانت اسراء بتقول الكلام دا جواها

خرجة من المحكمه واتجهت للمكتب وعدي معظم يومها في الشغل

………………..

بعد 12ساعات في القطر وصل مروان قنا وكان في انتظاره عسكري بعربيه عشان يوصله لمكان السكن بتاعه

-حمدلله علي سلامتك يا فندم

=الله يسلمك

-عنك الشنطه

=لا انا هشتالها اركب

ركب مروان العربيه جنب العسكري فاستغرب العسكري وقال

-هو حضرتك مركبتش ورا لي

=نعم

-اصل اي ظابط بيجلنا من فوق بيكون شايف نفسه علينا وبيعاملنا باسلوب مش كويس

=لي يعني وبعدين اي فوق دي كلها بلد واحده مفيش حاجه اسمها فوق وتحت وكلنا بنحميها

-حضرتك هتكون محبوب هنا اوي يا باشا

=اسمك ايه بقا

-مصطفي يا باشا

=وبيقولولك يا درش

-ايوه

=ثابت يا عسكري

اتخض مصطفي من مروان وكمل مروان

=متتخضش بهزر يعم

كمل الطريق مصطفي و مروان بيتكلموا عن نظام البلد وحالة الحزن الموجوده من الحصل من يومين ونظام المدريه لحد ما وقف مصطفي قدام مبني كبير وفخم وقال

-وصلنا يا باشا

=ايه المبني دا يا مصطفي

-دا برج كل ظابط بيتنقل هنا بيقعد هنا لحد ما يمشي مبيحبوش يسكنوا في السكن العادي المره دي رائيس المدريه جابلك هنا علطول

=هو دا المفروض بيكون علي نفقة المدريه صح

-ايوه

=واي ظابط بيتنقل هنا بيقعد في البرج الفخم دا علي حساب المدريه

-ايوه يا باشا

=طب اطلع ع المدريه

-مش

قطعه مروان

=انت سمعت انا قولت ايه

-حاضر

…………………………

في وسط انشغال اسراء بالورق الفي اديها افتكرة شيء وقالت بصوت عالي

-انا غبيه ما طبعا مش هيكون موجود في المحكمه هو موجود عند الكنيسه بيامنها انا ازاي نسيت حاجه زي دي بس

-بكرا هشوفه اكيد لان هروح هناك

شعرة اسراء بالارتياح وابتسمت لانها افتكرة وقالت في داخلها

مفهمتش الحلم غلط و هشوفه

………………………..

وصل مروان المدريه وطلع علي مكتب الرئيس وخبط ودخل

-مساء الخير يا فندم

=مساء النور يا مروان بيه حمدلله علي سلامتك

-الله يسلمك يا فندم

=انا طالب من مصطفي يوصلك للسكن مش اول ما توصل تيجي ع الشغل كدا

-انا هنا عشان كدا فعلا

=في مشكله في السكن

-انا هسكن في السكن التابع للمديره واي ظابط يجي يسكن فيه مفيش فرق بين ظابط وعسكري ورئيس مدريه احنا هنا كلنا واحد مهمتنا نحمي البلد دي والناس مش للرفاهيه

=واضح ان الكلام الانا سمعته عنك كلو صح عموما حاضر يا مروان بيه اتفضل شوف مكتبك واقعد ارتاح فيه لحد ما مصطفي يجبلك السكن

-تمام يا فندم بعد ازنك

=اتفضل

خرج مروان من المكتب واتجه لمكتبه الجديد والمؤقت

 

 

 

 

 

 

=مامي كملي بليز

-كفايه كدا معاد النوم

*انا عايز اعرف اي الهيحصل بعدين

-بكرا تعرف

=ماشي

-يلا ناموا يا مروان بيه اتفضل شوف مكتبك واقعد ارتاح فيه لحد ما مصطفي يجبلك السكن

-تمام يا فندم بعد ازنك

=اتفضل

خرج مروان من المكتب واتجه لمكتبه الجديد والمؤقت

 

 

 

 

 

 

=مامي كملي بليز

-كفايه كدا معاد النوم

*انا عايز اعرف اي الهيحصل بعدين

-بكرا تعرف

=ماشي

-يلا ناموا

- Advertisement -

قد يعجبك ايضا
اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق