الجمهورية اليوم دوت كوم
موقع اخباري شامل اخبار عربية وعالمية وظائف اهرام الجمعة خدمة الاسعار

الرسم والفن والتلوين علاج طبي نفسي

- Advertisement -

✍️عمرو نبيل الفار..

بما إن الرسم، والفن، والتلوين، وحتي الزخرفة من الأساليب اللي بتدخل البهجة علي قلب اللي بيمارسها، كان طبيعي إن الأطباء يستغلوا النقطة دي، ويدخلوها ضمن الوسائل المستخدمة في طرق العلاج النفسي. ومن المنطلق ده ظهر العلاج بالفن (اللي بعد كده تحول لقسم من أقسام العلاج الطبي).

العلاج بالفن مش مجرد نوع من أنواع الرفاهية زي ما بعض الناس بتقول، ولكن في بعض الاحيان بيكون أحسن وسيلة لعلاج الإنسان من أزمات نفسية بيمر بيها. وده لأن العلاج بالفن هو شكل من أشكال العلاج التعبيري اللي بيستخدم عملية الإبداع كطريقة للتحسين من الحالة النفسية، والعقلية، والجسدية للشخص اللي بيمر بوقت صعب.

- Advertisement -

ولأن الوعي ابتدى ينتشر الفترة دي تجاه أهمية النوع ده من العلاج في مصر، خصوصًا بعد ما أكد أطباء كبار من حول العالم على فاعليته وأهميته، بدأنا نشوف ورش فنية كتيرة في مصر والوطن العربي بتقدم برامج وكورسات بيتعلم الطلاب من خلالها بعض المهارات الفنية، بالإضافة طبعًا لتركيزهم علي الجانب المعالج.

وجدير بالذكر أن العلاج بالفن “كمجال إنساني جديد” بيقدر من خلاله الإنسان إنه يفرغ الطاقة السلبية والكبت اللي جواه، ويصبه في اللوحه اللي بتديله الفرصة إنه يعبر عن نفسه ومشاعره بلغة الفن.

تفتكروا العلاج بالفن هيساعد في نشر الوعي بالنوع ده من العلاج النفسي؟

- Advertisement -

قد يعجبك ايضا

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق