الجمهورية اليوم دوت كوم
موقع اخباري شامل اخبار عربية وعالمية وظائف اهرام الجمعة خدمة الاسعار

تعاطفا مع المحتاجين :مطعم مصري بالقاهرة يقدم وجبات طعام مجانية للفقراء

- Advertisement -

وكالات -محمد اللوح

عقب موجة ارتفاع أسعار، ومعاناة المصريين من أزمة اقتصادية طاحنة يقدم مطعم “كبدة وشاورما” في حي الدقي بالقاهرة شطائر سجق وكبدة وشاورما مجانًا للمحتاجين.

وأثبتت المبادرة التي بدأها ملاك المطعم الشهر الماضي نجاحًا كبيرًا حيث يصطف محتاجون في طابور طويل أمام المطعم للحصول على الشطائر في الساعة المجانية كل يوم.

وقال خالد الشيمي مدير المطعم إن المطعم يستفيد من البرامج أيضًا في صورة دعاية إيجابية مجانية له.
وأضاف الشيمي “السبب الأساسي إحنا بنطرح عندنا الأسعار في متناول الجميع. يعني سعر سندويتش الكبدة أو السجق سعره ثلاثة جنيه. وعلى فكرة إحنا اللي بنصنع عندنا المنتجات. يعني السجق إحنا اللي بنعمله عندنا علشان يكون سعره قليل وتكلفته قليله فنقدر نبيعه بسعر كويس. سندويتش الشاورمة سعره ثمانية جنية”.

وتابع: “فلقينا إن بعض الناس برضه (أيضا) فيه أحيانا ناس بتبقى معدية من قدام (أمام) المطعم وحاسين إن الرقم كبير عليهم. فطبعًا مستر محمود اقترح فكرة الساعة المجانية دية علشان اللي مش قادر يقدر يشرفنا في الساعة دية ويأكل. وفي نفس الوقت تبقى دعاية كويسة للمحل”.

ولا يحدد المطعم عددًا معينًا من المحتاجين يقدم لهم الشطائر خلال الساعة المجانية لكنه يسمح لكل محتاج بتناول خمسة شطائر كحد أقصى بحيث لا يتجاوز إجمالي ثمنها 20 جنيها (دولار واحد تقريبًا).

وقيمة الضرائب تزيد في مصر بشكل متواصل كما يُرفع الدعم وتقدر معدلات التضخم بنحو 20 في المئة الأمر الذي أثر سلبا على مستويات معيشة المصريين وأضر بشدة بالفقراء لاسيما في القاهرة.

ومطعم “كبدة وشاورما” نفسه يقوم على فكرة متميزة بحيث أن كل من يعملون فيه مساهمون في رأس ماله ولهم استثمار فيه ويتلقون نسبة من الأرباح بدلاً من الرواتب.

وقال رئيس الطهاة في المطعم أحمد سمير إن الملكية الجماعية للمطعم تمكنه من تقديم شطائر مجانية للفقراء.
ومع عدم ظهور بوادر على تحسن اقتصاد البلاد لا يعتزم مطعم “كبدة وشاورما” وقف مبادرته الخيرية قريباً لكنه يفكر في فتح فروع أخرى في أنحاء القاهرة.

- Advertisement -

قد يعجبك ايضا
اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق